2009-10-16

Orionfrågor

Hej på er i Orion 2
Nu ska jag svara färdigt på era härliga frågor som jag fick hemskickat till mig.
Lite frågor från Charlie och en kompis som jag inte kan tyda namnet på.
1/ Kan kor springa?
Ja, de kan springa och framförallt när de har varit inomhus hela vintern och ska ut på bete på våren. Oj! vilka glädjeskutt de kan göra då.
2/ Kan kor äta gräs?
Ja, absolut. En ko är idisslare och en idisslares naturliga föda är gräs. Därför har vi som är ekologiska bönder en regel som säger att 60 % av all mat måste vara gräs (eller ensilage och hö)
3/ Kan kor busa och leka
Ja, de leker och busar precis som andra djur när något intressant händer. Men jag ska nog erkänna att kor är ganska dåliga på att leka. Dem är lite som tjuren Ferdinand som ligger under sin korkek och har det så bra.
4/ Kan dem äta gräs från handen.
Ja, men man ska alltid vara försiktig när man har händer och fingrar intill en djurs mun. De kan bitas om det går fel.
Fråga från Tova och ??? ( borta i kopieringen)
5/ Vilket djur tycker du om mest?
Det är kossan Gullan som ni träffade och katten Bullan som finns inne i mitt hus.
6/ Filip och Elvira undrar hur man gör smör.
Jag är nog inte rätt person att svara på detta, men jag ska försöka.
Om du har vanlig grädde och vispar den tills det blir hårt. Då övergår grädden till smör. Om ni vill veta mer kan ni maila Hjordnära mejeri på deras hemsida. För där finns det personer som vet.
7/ Samuel och rebecka undrar hur man gör mjölk.
När mjölken kommer till mejeriet separeras mjölken (grädden och mjölken delas)
Sedan lägger man tillbaka den mängd grädde så att rätt fetthalt erhålls.
Efter det pasteuriseras mjölken i 75 grader i 16 sekunder för att ta bort alla bakterier
Nästa steg är homogenisering där gräddens fett blandas med mjölken så att det blir en homogen mjölk. En ohomogeniserad mjölk så flyter grädden upp till toppen. Hjordnäras gammaldags mjölk är ohomogeniserad.
Sist men inte minst så åker mjölken till förpackningsmaskinen så att du får ett fint paket som du sedan kan köpa i affären.

Nu har jag svarat på de flesta frågorna och hoppas att ni är nöjda med svaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar