2009-10-07

Orionbesök






Idag klockan nio kom Orion 2 från Käpplundaskolan på bondgårdsbesök. Nu var det andra besöket på två dagar. Upplägget för ett bondgårdsbesök från en skolklass ser ut så här:
-Välkommen med att hälsa på Gullan och grisarna.
- Klassen delas in i två grupper. Den ena gruppen får träffa kalven och klappa den och den andra plockar lite ägg.
-Tipspromenad och sedan en presentation av kons matsedel
- Fika med provsmakning av yoghurt från hjordnära inne i ladugården
- Korna får gå in i mjölkgropen och alla som vill får prova på att mjölka en ko för hand
Men som ni kanske förstår så mjölkas korna med mjölkmaskiner som jag avslutar besöket med att visa hur det går till.

Hela besöket omfattar två timmar och jag tycker att besöksbetyget är bra när barnen vill kom0ma tillbaka dagen efter. Jag försöker att få barnen att använda alla sinnen på gården. Känna dofter, känna på djur och även smaksinnet testar vi.

Efter skolbesöket var det bara att byta om och åka iväg på styrelsemöte i mejeriet på Almnäs. På vägen hem tittade jag in i mejeriet och tog en kopp kaffe med lite folk i mejeriet. Det är en skön känsla att kunna titta in på mejeriet och höra hur det går i produktionen. Det blir så nära och personligt, när man får en direktkontakt.

På kvällen när jag hade hämtat Jesper fick vi lite lust för att göra chokladbollar. Fram med havregryn, kakao m.m. Knåda ihop det och sedan rulla runda bollar. hmmm vad gott. Det blev lite kvällsfika till oss alla efter Sofias handbollsträning.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar