2009-10-22

Nyingbesök på mejeriet



Ikväll var jag på mejeriet och tänkte vara lite mejeriguide för nyingscouterna från sventorp. När jag kom dit så var Richard kvar på jobbet och då var det givet att han fick berätta lite om hur vi tillverkar mjölk och youghurt. Separering, homogenisering, ångpanna, ismaskin, pasteurisering o.s.v. Det är många ord som är främmande för 7-9 åringar. Varje gång jag hör om mejeriproduktionen är det någon ny detalj jag lär mig. Idag lärde jag mig att mjölken kyls ner på några sekunder efter att den är uppvärmd till 75 grader i pasteuriseringen. Det var en fråga jag hade fått av kund i en butik. När rundvandringen var gjord var det då dags för den stora provsmakningen. Mjölk 3%, hallonfil, persika/apelsin youghurt, vaniljyoughurt och vanilj/björnbärsyoughurt hade Madde laddat upp åt oss i smakväg. Barnen provade och åt med god aptit. När de var på väg hem var det utdelning av en liten broschyr och en uppskattad kundvagnspeng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar