2009-10-14

nytt matbord



Nu var det äntligen dags för en ny yta på foderbordet. Vi har sedan vi byggde 2000 haft vanlig betong på foderbordet, men med tiden fräter fodret upp gropar i betongen. I de små groparna fastnar det foderrester och det blir en bra miljö för bakterier att växa. Nu har vi åtgärdat problemet med en ny typ av plastskiva som vi har rullat ut över foderbordsytan. Vi tror det kommer att bli bra.




Förra veckan var Orion 2 från Käpplundaskolan hos mig på besök och igår fick jag en hel hög med frågor på posten. Jag kommer att svara på de flesta av frågorna här på bloggen de närmaste dagarna.


Jag börjar med Calle och Isabelles frågor.

Hur många kor jag har?
- 90-100 stycken

Hur många gånger jag mjölkar en ko på ett år?
- En ko i normalfallet kalvar en gång om året och två månader innan kalvning är hon sinlagd. d.v.s. hon mjölkar inte. Detta innebär att kon mjölkar 10 månader av 12 på ett år. Lite grovt räknat så mjölkar hon 300 dagar på ett år och 2 gånger per dag. Detta blir 600 mjölkningar på ett år och ko. (Har jag hundra kor blir det 6000 mjölkningar totalt på ett år)
Jag tar även en fråga från Joar och Tuva:
Är det kul på bondgården?
- Svaret på frågan är ja. Det är härligt att få jobba med sånt som lever. Man vet aldrig hur dagen kommer att se ut. Mycket varierande.

Till sist Viktor och emmas fråga om vad jag heter i efternamn.
- Jag heter Persson i efternamn


Imorgon kommer det svar på några mer frågor från Orion 2


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar