2009-09-27

passion and compassion

Ibland hör och ser jag saker som inte släpper mitt huvud. Igår kväll såg jag på här är ditt liv med Ingvar Oldsberg och hans gäst som var Jan Eliasson. Vilken fantastiskt människa och vilket liv han har haft. Jan Eliasson har bl.a. varit utrikesminister, FN ambassadör och framförallt en mycket respekterad medlare i konflikter runt om i världen. Han har medlat i Sudan och fick igenom en humanitär korridor där 50000 människor fick tillgång till mat och vatten. Träffat Saddam Hussein på uppdrag av FN och mycket mer.
Det som fascinerade mig var hans otroliga lidelse för att göra vår värld till en bättre värld för efterkommande generationer. Ingen kan göra allt utan alla kan göra något. Visst har han rätt. Vi har alla ett ansvar att göra det som gör världen till en bättre värld oavsett om vi jobbar under FN eller har vilket jobb som helst. Vi kan alla göra något bra.
Passion and compassion nämnde han ett par gånger. Vi kan vara passionerade av att göra rätt saker men har vi inte med oss en medkänsla för andra människor, så blir inte resultatet alltid det rätta. Alla människors lika värde måste genomsyra oss alla om vår värld ska bli en värld i fred och vänskap.
Jag tror att han sa att han var 69 år och nu för tiden försöker han att inspirera nästa generation till ett engagemang för fred och rättvisa i världen. Han vill att vi ska föra arvet vidare från Raoul Wallenberg, Dag Hammarsköld m.fl. och han själv, men det sa han förstås inte.
Jag ska försöka att göra något bra och jag hoppas att ni gör det samma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar