2009-09-23

Idag har jag mjölkat korna på morgonen. När det är mjölkning brukar klockan ringa lite efter halv fem för att kunna börja jobba klockan fem. Mjölkningen tar ca 2 timmar att genomföra på morgonen och därefter går jag in och äter frukost. Efter frukost åkte jag till Christer och slog gräs. Christer är en av de sju lantbrukarna som är med i Hjordnära mejeri och på torsdag och fredag kommer han att köra in sitt gräs för att det ska bli ensilage. Ensilage är kort och gott konserverat gräs som jag brukar säga till skolklasser när de är på besök hos mig. Jag brukar fråga om det är någon som har gjort sylt, för det vet jag att det brukar vara någon som har gjort. När man gör sylt sätter man på ett lock för att hålla ute luften för att det inte ska mögla. På precis samma sätt är det med ensilage. På min gård har jag tornsilo som jag lagrar ensilage i och när silon är full av gräs lägger jag på en stor presenning och ser till att det är tätt mot väggarna med hjälp av en stor slang med vatten som trycker presenningen mot väggen.

Ikväll satt jag med Sofia och Jesper och kollade på kändisdjungeln när alla kvällsbestyr var gjorda. Jag som inte hade sett detta tidigare fick se Karl Petter krypa i dyigt vatten och plocka stjärnor som var fastsatta på varaner. Mycket klarar jag av att göra men att hålla på med ormar och ödlor är inte min grej och framförallt inte i smutsigt vatten. ohhh. Men man gör ju allt för att det ska locka tittare....

Det som är kul med Karl Petter är den känslan som han förmedlar om sin gård med grisar i Värmland, tycker jag. Den positiva känslan av bondelivet som jag har hoppas jag kunna förmedla med mitt bloggande framöver. Det ska bli spännande att se framöver. Ha`t gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar