2009-09-26

Mitt nya bondeliv

Mjölka, köra traktor, flytta djur o.s.v. Arbetsysslorna jag har är mycket varierande och roliga. När jag vaknar på morgonen vet jag inte alltid vad som ska hända. Mitt bondearbete har trots allt varit ganska koncentrerat till gården.
Sedan min mjölk har sålts till Hjordnära mejeri som jag är delägare i tillsammans med sex andra bönder och skånemejereier, har jag fått en ny arbetsuppgift. Att få åka på marknader och butiker och visa youghurt och fil från mejeriet. Oj vad kul det är att få höra allt positivt om det vi har startat i Hjordnära mejeri.
Jag får ett helhetsperspektiv med min mjölk från gården som jag inte har haft förut. Då har mjölken åkt iväg med mjölkbilen och sedan har jag tappat kontakten med mjölken. Nu får jag stå framför dig som är nyfiken på våra produkter och diskutera tillsatser, sockerhalter och mycket mer samtidigt som jag håller i ett paket mjölk, där jag vet att det är mjölk från mina kor som finns i paketet. Jag måste få säga att jag är lite stolt över det.


farmor Svea och Sofia

Igår var jag på ICA supermarket i Töreboda och demade, som det tydligen kallas, tillsammans med min mor Svea och Sofia och idag har jag varit i Karlsborg på bondens marknad. I Karlsborg var Annette och Tina från Almnäs tillsamnans med mig och skötte försäljning och provsmakning. På eftermiddagen fick vi superbra hjälp utav Amanda och Johanna med att visa youghurtarna som vi hade med oss.

Jag, Annettte, Johanna, Tina och Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar